Wat te eten bij endometriose?



We begrijpen niet volledig alle factoren die leiden tot endometriose. Er wordt aangenomen dat de familiegeschiedenis, hormonale onbalans, immune disfunctie, ontsteking en retrograde menstruatie allemaal betrokken zijn bij het begin van endometriose. Onderzoek toont aan dat je spijsvertering en het voedsel dat je eet twee kritische factoren zijn die een enorme invloed op endometriose hebben.


Eet een ontstekingsremmend dieet om pijn en krampen van endometriose te verlichten. U zult merken dat veel van uw symptomen beginnen te verdwijnen.

Baseer je dieet op gezonde vetten en groenten die rijk zijn aan antioxidanten.


Geef het voorkeur aan deze voedingsmiddelen:

· in het wild gevangen vette vis (zalm, sardientjes, ansjovis)

· gras gevoed rund en lam

· bio eieren

· olijfolie

· avocado

· noten

· broccoli

· bloemkool

· boerenkool

· venkel

· spinazie

· spruitjes

· verse bessen (bramen, bosbessen, aardbeien)

· glutenvrije granen zoals quinoa, zwarte rijst, boekweit, zilvervliesrijst


Het belang van vezel.

Een van de meest belangrijke dingen die je nu moet doen, is meer vezels eten. Vezels helpen het lichaam om overtollige oestrogenen kwijt te raken. Enkele goede bronnen van vezels zijn:


· donkere bladgroenten

· broccoli

· snijbiet

· quinoa

· Chia zaden

· bonen


Gebruik krachtige ontstekingsremmers zoals gember en kurkuma.

Vervang melk met verschillende soorten plantaardige melk (notenmelk, havermelk, ezv.).


Eet voedingsmiddelen die ontstekingen kalmeren om uw symptomen van endometriose te verlichten.

Olijfolie en kruisbloemige groenten zoals broccoli, bloemkool en spruitjes zijn bijzonder nuttig voor het afbreken van oestrogeen.