Vruchtbaarheid en levensstijl - waar let je op?

Bijgewerkt: 2 okt 2018

Geloof het of niet, maar het voedsel dat je eet heeft een enorme invloed op je vruchtbaarheid. De meeste items op de lijst, die je hieronder vindt, zijn vanzelfsprekend. Het zijn dingen die je sowieso niet zou mogen eten of drinken.

Ze beinvloeden de vruchtbaarheid op de ene of andere manier, direct of indirect. Consumptie van een van deze items is een "No-No".


Cafeïne

Het vermijden van cafeïne is een belangrijke stap. Cafeïne wordt al lang geassocieerd met verschillende problemen tijdens de zwangerschap.

Meerdere studies koppelen het overmatig gebruik van cafeïne aan een verhoogd risico van miskraam en aan een verhoging van oestrogeen. Bij mannen kan cafeïne zorgen voor een lager aantal zaadcellen en voor problemen met hun beweeglijkheid.


Alcohol

Alcohol is een duidelijke NO-NO tijdens de zwangerschap. Alcoholconsumptie tijdens de preconceptionele periode is eveneens een slecht idee vanwege de hoeveelheid suiker die erin zit. Ook mannen vermijden best alcohol, omdat alcoholconsumptie kan leiden tot een slechte kwaliteit van het sperma.


Verwerkte sojaproductenIn soja zitten fyto-oestrogenen, stoffen die sterk op vrouwelijke hormonen lijken en onze hormoonbalans verstoren. Sojaproducten kunnen een verstoring van het normale hormonale evenwicht veroorzaken, wat op zijn beurt kan leiden tot ovulatieproblemen, evenals vele andere reproductieve gezondheidsproblemen als je al oestrogeen dominant bent.


Sigaretten

Sigaretten zijn slecht voor elk systeem en elke functie in je lichaam, inclusief de reproductieve organen. Het roken van sigaretten en het passief roken wordt in verband gebracht met vruchtbaarheidsproblemen. Best is om te stoppen met roken voor de conceptie, omdat roken tijdens de zwangerschap kan leiden tot premature baby's met een laag geboortegewicht.


Simpele/geraffineerde koolhydraten

Geraffineerde koolhydraten, zoals wit meel, brood, rijst en pasta hebben geen grote voedingswaarde. Het lichaam zet ze om in suikers. Kiezen voor volkoren producten is een veel beter idee vanwege de hoeveelheid vezels en andere voedingsstoffen die ze bezitten.


Vetvrije dieetvoeding

Vetvrije/dieetvoeding heeft niet de voedingswaarde van hele voedingsmiddelen en bezit kunstmatige smaakstoffen en toegevoegde kunstmatige suikers, zoals aspartaam.

Aspartaam is een kunstmatige zoetstof, ook wel bekend als E951. Deze zoetstof vind je in veel lightproducten. Aspartaam heeft een negatief effect op de eisprong .Het vermijden van zo'n dieet is dus een goed idee.

De weg naar een gezonder en slanker lichaam is het eten van voedingsmiddelen vol vezels, voedingsstoffen en antioxidanten.