Welke voedsel best te vermijden bij endometriose?



Er zijn verschillende soorten voedsel die u misschien wilt vermijden, omdat ze in verband zijn gebracht met het verergeren van endometriose. Bepaalde voedingsmiddelen kunnen opflakkeringen van de klachten veroorzaken of ontstekingen bevorderen, terwijl andere voedingsmiddelen de hormonale onbalans kunnen vergroten.


Probeer de volgende voedsel zo veel mogelijk vermijden:


Rood vlees

Volgens nieuw onderzoek kan de consumptie van rood vlees het risico op endometriose met meer dan 80% verhogen. U zou ook best stoppen met charcuterie te eten, vooral omdat het natriumnitraat bevat, dat zeer giftig is en de werking van uw voortplantingssysteem kan verstoren.


Transvetten

Vrouwen van wie de voeding rijk is aan voedingsmiddelen die Omega-3-oliën bevatten, hebben mogelijk minder kans op het ontwikkelen van endometriose, terwijl degenen wiens voeding zwaar beladen is met transvetten, meer kans hebben om deze slopende aandoening te ontwikkelen, suggereert nieuw gepubliceerd onderzoek. Meerdere onderzoeken suggereren een mogelijk verband tussen de consumptie van transvetten en het risico op endometriose. Een mogelijke verklaring is dat transvetten diverse ontstekingsmechanismen kunnen stimuleren.


Verzadigde vetten

Voeding rijk aan verzadigde vetten (vooral aanwezig in vlees en zuivelproducten) zou chronische ontstekingen stimuleren. Bovendien kunnen dierlijke vetten relatief hoge concentraties van hormoonverstorende stoffen zoals dioxines en PCB's bevatten. Over het effect van verzadigde vetten op endometriose spreken studies elkaar echter tegen. Enkele onderzoeken tonen aan dat verzadigde vetten het risico op endometriose verhogen, andere laten geen enkel verband zien.


Bewerkte voedingsmiddelen

Alle bewerkte voedingsmiddelen worden geleverd met additieven, conserveermiddelen en chemische smaakstoffen die de groei van slechte prostaglandinen stimuleren. Het elimineren van deze voedingsmiddelen van uw menu vermindert de symptomen van endometriose aanzienlijk.


Geraffineerde suiker

Alle voedingsmiddelen die zijn bereid met geraffineerde suiker, veroorzaken een zure omgeving in uw lichaam. Overmatige hoeveelheden zuren zijn helemaal niet goed, omdat ze zuurstof, calcium en andere mineralen uit je lichaam afbreken. Het is ook een ideale voedingsbodem voor de groei van bacteriën en schimmels. Deze omgeving is ook verantwoordelijk voor endometriose.


Tarwe en andere gluten bevattende graansoorten

Tarwe bevat gluten en mensen die gevoelig zijn voor gluten hebben meer kans op zwaardere symptomen van endometriose. Producten die gluten bevatten, moeten worden vermeden of beperkt. Onderzoek heeft ook aangetoond dat vrouwen die regelmatig een glutenvrij dieet volgen, volledige verlichting zullen krijgen van endometriumpijn.


Sojaproducten

Schrap sojamelk en sojaproducten best uit je dieet. Sojaproducten bevatten fyto-oestrogenen die de oestrogeenspiegels in je lichaam verhogen.


Cafeïne

De consumptie van een cafeïne verhoogt het oestrogeengehalte in je lichaam. Cafeïne interfereert ook met de productie van progesteron, wat de nadelige effecten van oestrogeen tegengaat.


Alcohol

De lever is verantwoordelijk voor het verdrijven van overtollig oestrogeen uit het lichaam. Alcoholgebruik is een overmatige belasting van de lever. Eliminatie van alcohol uit het lichaam wordt van het grootste belang en belemmert daardoor het vermogen om het oestrogeen uit uw lichaam te verwijderen.


Zuivelproducten

Het beperken van de consumptie van zuivelproducten is essentieel. Zuivelproducten bevatten verzadigde vetten die de lever belasten en als gevolg daarvan stijgt het oestrogeengehalte in het lichaam. Net als gluten irriteert zuivel je darmwand, wat kan leiden tot meer ontstekingen. Als je zuivel wil gebruiken, geef voorkeur aan gefermenteerde zuivelproducten en gebruik ze max. 2-3 keer per week. Calcium kan je van groene groenten en noten halen.

Recente blogposts

Alles weergeven